بر اساس قوانین بین الملل مسئولیت تمام اتفاقاتی که در یک کشور رخ می دهد و به واسطه آن مشکلاتی برای مردم و مسافران ایجاد می شود برعهده کشوری است که این اتفاقات در آن رخ داده است. لذا وقوع فاجعه تأسف بار منا و از دست رفتن مظلومانه جمع زیادی از زائران خانه خدا بار دیگر نشان داد که سران آل سعود توانمندی و مدیریت لازم برای اداره مناسک حج را نداشته و مسئولیت اصلی این حادثه اسفناک و دلخراش برعهده سران این رژیم می باشد. ضعف در مدیریت و برنامه ریزی برای هدایت زائران، عدم پیش بینی مدیریت بحران با توجه به هوای گرم و سوزان منا، فراهم نکردن تمهیدات لازم در مسیر رمی جمرات، سوء تدبیر، عدم پاسخ مناسب و فوری به این فاجعه،قصور و تقصیر دولت سعودی در ایجاد، استمرار و گسترش ابعاد حادثه قابل تأمل و پیگیری است. نگاهی گذرا به ابعاد این حادثه نشان می دهد که کوچکترین شواهدی از برنامه ریزی علمی و عملیاتی برای این تجمع میلیونی از سوی دولت و دست اندرکاران حج آل سعود دیده نمی شود.ابعاد این حادثه آنقدر بزرگ و دلخراش است که فرافکنی ها و اتهام زنی های این رژیم به سایر کشورها نیز نمی تواند ننگ بی مبالاتی ها و بی برنامه گیهای آنان را پاک نماید که اینک به بخشی از سهل انگاری ها و بی مسئولیتی آنان اشاره می شود.

  1. عدم پیش بینی منابع کافی متناسب با حجم جمعیت انبوه با توجه به گرمای طاقت فرسا به ویژه نصب سایبان در مسیر، آب آشامیدنی و غیره.
  2. لازم به ذکر است نیروهای موجود در صحنه نیز فقط نظاره گر جانباختن مظلومانه زائران بوده و بدلیل عدم آموزش کافی نیروهای موجود عملاً هیچ اقدامی انجام نداده اند.
  3. عدم اتخاذ تدابیر لازم جهت اجرای برنامه های عملیاتی برای حل سریع معضل بوجود آمده.
  4. نبود تعداد کافی نیروی انتظامی، آمبولانس، اکیپ های امدادرسان .
  5. عدم رفع انسداد بموقع مسیر و عدم پیش بینی راه های خروجی اضطراری در طول مسیر.
  6. انتقال همزمان مصدومان و جانباختگان به درون تریلی های کانتینردار (براساس گزارش رسانه های خبری)
  7. عدم استقرار بموقع سامانه اورژانس پیش بیمارستانی کارآمد در صحنه که منجر به تأخیر بسیار زیاد در انتقال مصدومان حادثه شد.
  8. ممانعت و بی توجهی به استفاده از ظرفیت های بهداشتی و درمان سایر کشورها.
  9. عدم اطلاع رسانی بموقع و درست از ابعاد حادثه توسط دولت سعودی.
  10. عدم وجود تریاژ مناسب در صحنه حادثه برای اولویت بندی انتقال مصدومان و مجروحان حادثه.
  11. عدم آمادگی بیمارستان های سعودی جهت پذیرش حجم بالای مصدومان و مجروحان اعزامی به این بیمارستان ها.

در این راستا انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تأثر و تأسف شدید از این حادثه و اعلام همدردی با خانواده های جان باختگان، از نهادهای بین المللی بویژه سازمان ملل متحد و کنفرانس اسلامی می خواهد با تشکیل کمیته حقیقت یاب و بررسی بی طرفانه و منصفانه ابعاد فنی این ماجرا زمینه لازم برای جلوگیری از تکرار بروز چنین حوادثی فراهم نمایند.حکام آل سعود ضمن عذرخواهی رسمی از خانواده های قربانیان و کشورهای آسیب دیده، نسبت به جبران مادی و معنوی آسیب دیدگان اقدام نماید.

انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران